24 اوت 2022- ژاپن: محققان در مطالعه ای که در مجله یائسگی منتشر شده است، اظهار کردند که تولید Equol، یک متابولیت فعال ایزوفلاون سویا، با شیوع کمتر سندرم متابولیک (METS) در زنان یائسه مرتبط است.

مطالعات اپیدمیولوژیک گزارش کرده اند که مصرف سویا نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش سن دارد. Daidzein،ایزوفلاون اصلی موجود در سویا است که توسط باکتری های روده بهS-equol تبدیل می شود. با این حال، همه افراد نمی توانند S-equol که فعال ترین متابولیت بیولوژیکی سویا در نظر گرفته می شود را تولید کنند.Equol،یک فیتواستروژن است که توانایی پیشگیری از اختلالات متابولیکی مانند چربی خون، هایپرگلایسمی و چاقی را دارد. برای آزمایش همین موضوع، دکتر آتسوشی تاکاهاشی و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه پزشکی فوکوشیما، یک مطالعه مقطعی با هدف تعیین ارتباط بین تولید  equol و سندرم متابولیک در زنان 50 تا 69 ساله انجام دادند.

این مطالعه شامل 1345 زن یائسه بود که از فوریه 2018 تا نوامبر 2021 در چهار مرکز بهداشتی در فوکوشیما در ژاپن تحت معاینات سلامت قرار گرفتند. زنانی که غلظت equol درادرار آنها 1.0 میکرومول یا بیشتر بود به عنوان تولیدکنندگان equol در نظر گرفته شدند. سندرم متابولیک (METS)، بر اساس معیارهای تشخیصی در ژاپن از جمله دیس لیپیدمی آتروژنیک، چاقی شکمی، عدم تحمل گلوکز و فشار خون بالا تعریف شد. ارتباط بین تولید equol و METS با استفاده از تحلیل رگرسیون لجستیک، با تنظیمات برای سن، فعالیت بدنی، ورزش و راه رفتن سریع تعیین شد.

یافته های این مطالعه نشان داد:

·        28.1 درصد از زنان شرکت کننده، ( 378 نفر) تولید کننده ی اکول بودند.

·        نسبت زنانی که دچار سندرم متابولیک بودند(6.6 درصد در مقابل 10.9درصد) در گروه تولیدکننده equol به طور قابل توجهی کمتر از گروه غیر تولیدکننده بود.

·        تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان داد که تولید equol به طور قابل توجهی با ابتلای کمتر بهسندرم متابولیکمرتبط است (نسبت شانس، 0.60).

محققان نتیجه گیری نمودند که "تولید equol با شیوع کمتر سندرم متابولیک در بین زنان 50 تا 69 ساله مرتبط می باشد."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/site-compound-equol-holds-potential-to-prevent-metabolic-syndrome-in-women-study-97768